woensdag 9 december 2009

Geen truttig drugsbeleid in Amsterdam

Ik mag onze burgemeester wel, laat ik het sterker zeggen, stiekem ben ik best wel dol op onze burgemeester. We zeggen al vaker dat Cohen eigenlijk een GroenLinkser is. Dat komt niet altijd naar voren, zo moet ik vaak met hem het debat aan over zaken als cameratoezicht en preventief fouilleren in de commissie AZ. Maar vorige week toonde hij zich toch weer van zijn meest vrijzinnige kant. In een brief als reactie op de kabinetsvoorstellen voor het drugsbeleid was hij duidelijk: Amsterdam wil een pilot voor een legale achterdeur voor coffeeshops, Amsterdam wil geen afstandscriterium voor coffeeshops in de nabijheid van scholen maar wil sterker inzetten op voorlichting aan jongeren over druggebruik, Amsterdam werkt de motie van GroenLinks over de spreiding van coffeeshops over de stad verder uit, Amsterdam zet vraagtekens bij het repressieve zero tolerance beleid ten aanzien van partydrugs tijdens dancefeesten omdat dat negatieve gevolgen kan hebben voor de gezondheid van feestgangers, Amsterdam wil meer testfaciliteiten.
Het is alsof hij het verkiezingsprogramma van GroenLinks als inspiratie heeft gebruikt voor deze brief. Als klap op de vuurpijl lanceert hij nog een oud ideaal: Nederland als gidslid in Europa en de wereld voor een pragmatisch drugsbeleid. De tijd is er rijp voor. In Amsterdam begint de onttrutting van het drugsbeleid.

1 opmerking:

  1. Hoi Marieke,

    Je bent nr. twee op de lijst van Groen Links! Ik ga morgen op je stemmen.

    Succes!

    Hartelijke groet,
    Judith Vocks

    BeantwoordenVerwijderen